Jakarta Post

Please Update your browser

Your browser is out of date, and may not be compatible with our website. A list of the most popular web browsers can be found below.
Just click on the icons to get to the download page.

Jakarta Post
The Jakarta Post
Video Weather icon 30°C
DKI Jakarta, Indonesia
30°C Partly Cloudy

Dry and mostly cloudy throughout the day.

  • Wed

    26℃ - 32℃

  • Thu

    25℃ - 32℃

  • Fri

    25℃ - 31℃

  • Sat

    26℃ - 30℃

VIVA, MNC suffer for dubious poll results

  • Anggi M. Lubis and Hasyim Widhiarto

    The Jakarta Post

Jakarta | Fri, July 11, 2014 | 09:27 am

Shares of the companies that own the tvOne and Media Nusantara Citra (MNC) networks plunged on Thursday, as markets questioned the networks'€™ credibility after they broadcast controversial quick count results for the presidential election on Wednesday.

Politically wired Visi Media Asia (VIVA), which airs tvOne and ANTV, as well as MNC, which owns RCTI, MNC TV and Global TV, saw their shares plunge by more than 6 percent, to Rp 250 and Rp 2,560 a piece, respectively, on a day when investors were, in contrast, buying shares and pouring funds into the stock market.

VIVA is owned by Golkar Party chairman Aburizal Bakrie, while MNC is owned by media mogul Hary Tanoesoedibjo, both of whom backed presidential candidate Prabowo Subianto. Rival Joko '€œJokowi'€ Widodo appeared to have won the election based on quick count results from eight pollsters.

Financial market analysts said there was no financial explanation for the drop in VIVA and MNC shares as the benchmark stock index, the Jakarta Composite Index (JCI), soared to its highest level in 13 months with all sub-indexes ending in positive territory. Hence, political sentiment was the only possible factor affecting the two companies'€™ shares, according to analysts.

'€œVIVA and MNC, which are strongly affiliated with Prabowo Subianto, reported different, controversial election results compared to other television channels. While others indicated Jokowi'€™s win, only media from the [VIVA and MNC] firms reported otherwise,'€ said Universal Broker research head Satrio Utomo.

Prabowo, using unofficial tallies from four other surveyors broadcast by the two companies'€™ television networks, also claimed victory by a narrow margin.

'€œInvestors see the different quick count results as [potentially able] to hurt VIVA and MNC'€™s performances in the future. People will start questioning their credibility, and it might lead to declining advertising income for the two firms,'€ Satrio added.

In the meantime, the Indonesian Association for Public Opinion Surveys (Persepi) has openly invited all its member pollsters to uncover the irregularities that arose in the closely fought presidential election battle.

Hasan Nasbi, executive director of credible pollster Cyrus Network, urged all institutions that conducted quick count surveys during the presidential election to open their books and be ready for public scrutiny.

'€œThis is the first time that there has been a difference in quick count results [...] There are already so many tools to verify the data we have, so [for me] this is as easy as pie,'€ Hasan said.

'€œLet'€™s lay everything out in the open, right from the source and down to the end of the line,'€ he said.

Several pollsters, such as Saiful Mujani Research and Consulting (SMRC), the Centre for Strategic and International Studies (CSIS)-Cyrus, Kompas and the Radio of the Republic of Indonesia (RRI), put Jokowi-Jusuf Kalla in the lead with an average of 52 percent of the vote, whereas they judged that Prabowo-Hatta Rajasa garnered an average of 47 percent.

However, three other pollsters, namely Puskaptis, the Indonesia Votes Network (JSI) and the National Survey Institute (LSN), curiously declared victory for the Prabowo-Hatta camp. (tjs)

Esther Samboh contributed to this story.

Comments